אחת השאלות שאני שומע הכי הרבה בקליניקה היא: “איך זה הגיוני שאני גמור כל היום – ודווקא בלילה לא מצליח לישון?” והאמת? זה מתסכל. ומבלבל. ומאוד נפוץ. הרבה אנשים חושבים שעייפות אמורה להביא שינה. אבל בשינה יש הבדל גדול בין עייפות לבין ישנוניות. עייפות היא חוסר אנרגיה. ישנוניות היא אות ביולוגי ברור: עכשיו זמן שינה. באינסומניה קורה משהו אחר: הגוף עייף, אבל מערכת העצבים דרוכה. הסיבות הנפוצות: • סטרס מתמשך • דאגה מהשינה עצמה • שהייה ארוכה מדי במיטה • ניסיונות “לפצות” בשינה ביום כל אלה מחלישים את דחף השינה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי לאינסומניה לא מנסה “להרדים” אתכם. הוא מחזיר לגוף את היכולת להיות ישנוני בזמן הנכון. וכשזה קורה — ההירדמות חוזרת להיות טבעית. לחץ כאן כדי למלא שאלון קצר לאינסומניה לעמוד של טיפול בנדודי שינה לחץ כאן

מאמרים קשורים

קבעו פגישת ייעוץ ←

הביולוגיה מאחורי הפרדוקס

שינה נשלטת על ידי שני מנגנונים עיקריים שפועלים במקביל:

באינסומניה, Process S מוחלש: שינה ביום, שכיבה ממושכת במיטה, ונמנומים מפחיתים את הצבירה של דחף השינה. אז בלילה — גם אם הגוף "עייף" — אין מספיק לחץ ביולוגי להפעיל שינה.

בנוסף, באינסומניה מערכת הלחץ (סימפתטית) נשארת פעילה בלילה: קורטיזול, אדרנלין, קצב לב מוגבר. הגוף עייף — אבל ה"ברקס" לא עובדים.

הטעויות שמחמירות את המצב

כשאנשים עייפים ביום הם עושים דברים הגיוניים לחלוטין — שלצערנו עלולים להחמיר את הבעיה:

מה CBT-I עושה עם זה?

אחד הכלים המרכזיים בטיפול CBT-I הוא הגבלת שינה (Sleep Restriction Therapy). הוא נשמע מנוגד לאינטואיציה — אבל הוא מחזיר בדיוק את מה שחסר: דחף שינה חזק. הגוף שוב "רוצה" לישון בלילה.

בנוסף, בקרת גירויים מחזירה את הקשר בין מיטה לשינה — ולא לערות ותסכול. פנו אלינו לשמוע יותר.